Stały klient jest dziś na wagę złota i nie możemy sobie odpuścić żadnej osoby, która wraca do nas po kilku tygodniach. Ale co zrobić, kiedy prawie nikt nie pokazuje się u nas po raz drugi?
To bardzo niekorzystny stan rzeczy, bo nie tylko zmusza nas do pozyskiwania nowych klientów cały czas, ale do tego może świadczyć o tym, że z naszym sklepem jest coś nie tak. Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu i szybko zdiagnozować problem.
Konkurencja oferuje im więcej
Być może nie chodzi o to, co my robimy źle, ale co konkurencja robi lepiej. Często powodem braku stałego klienta jest to, że ktoś inny ich do siebie przyciąga. Być może nasza konkurencja prowadzi programy lojalnościowe dla swoich konsumentów albo jest lepiej zaopatrzona. Aby wprowadzić zmiany, które mogą spodobać się naszym klientom, warto ich pytać przy okazji zakupu, co moglibyśmy ulepszyć, aby byli bardziej zadowoleni.
Dzięki temu w łatwy i niewymagający dodatkowych nakładów sposób możemy dowiedzieć się, co przyciągnie do nas na stałe więcej osób albo co w konkurencji zachwyca konsumentów.
Nie są zadowoleni z poziomu usług lub obsługi
Klient niezadowolony to stracony klient. Niestety dziś, kiedy wszędzie wokół są najróżniejsze alternatywy do naszego biznesu, klient nie wróci do nas, jeśli coś mu się nie spodobało, na przykład poziom obsługi albo jakość naszych towarów. Bardzo ważne jest, żeby cały czas ulepszać te dwa elementy, żeby zadowolić klienta. Pamiętajmy, że to dzięki nim i ich pieniądzach możemy spokojnie prowadzić swój interes.
Jeśli nie skupimy się na zaspokajaniu ich potrzeb, może się okazać, że nawet nasi stali klienci się do nas odwrócą i zdecydują, że zdecydowanie im nie pasujemy. A takiego scenariusza powinien unikać każdy przedsiębiorca.
Wykonali tylko jednorazowy zakup
Może być też tak, że nasz klient nigdy nie rozważał ponownego przyjścia do nas. Być może tylko jednorazowo skorzystał z naszych usług. Zdarza się to bardzo często, jeśli oferujemy specjalistyczny sprzęt, który jednak może się przydać zwykłemu odbiorcy.
W takim wypadku powinniśmy cieszyć się, że wybrał nas do przeprowadzenia tej transakcji. W określaniu, ilu stałych klientów powinniśmy mieć, zawsze przydatne jest ustalenie, dlaczego kupują oni nasze towary i do czego są im one potrzebne. Może się okazać, że w zasadzie klient nie ma potrzeby wracania do nas, skoro udało mu się zdobyć tę jedną rzecz, która mogła mu się przydać.
Wystarczy się zastanowić. Który klient wróci do sklepu, w którym oferowany jest drogi produkt, kiepskiej jakości?